Salutare hondari,
In ultimii ani am tot cautat un crossover pentru o familie tanara dar care sa poata fi folosit zi de zi in traficul din capitala si totusi sa se descurce si la drumuri mai lungi pentru concedii.
Dupa multe cautari si plimbari pe la dealeri, in final am optat pentru Honda HR-V model 2022, full hibrid, nivel de echipare Advance, masina in posesia careia am intrat acum o luna.
Chiar daca majoritatea sunteti posesiori / entuziasti de Honde ceva mai sportive, poate sunt unii printre voi interesati si de acest model ceva mai de familie.
O sa incep prin a enumera modelele la care am renuntat in favoarea Hondei HR-V si motivele:
1. Toyota C-HR 1.8 hibrid - spatiu claustrofobic pe locurile din spate
2. Kia Sportage 1.6 mild hibrid - termen de livrare mare, pret mare in configuratiile de top, consum cam mare in oras
3. Suzuki S-Cross 1.5 strong hibrid - foarte probabil aceasta ar fi fost masina aleasa daca nu aveau termenele de livrare date peste cap
4. Mazda CX-5 / CX-30 mild hibrid - termen destul de mare de livrare la data cand cautam eu, consumau cam mare in oras, pret peste buget in configuratiile de top
5. Renault Arkana mild hibrid - deci nu, l-am taiat imediat de pe lista dupa test drive
Principalele avantaje / motive pentru care am ales Honda HR-V in detrimentul modelelor de mai sus:
- termen de livrare ok in perioada asta: 2-3 luni, masina fiind in stoc cand am dat comanda;
- fiabilitatea pentru care este renumita Honda;
- spatiul generos pe locurile din spate (sistem magic seats de rabatare a sezutului banchetei);
- dotarile generoase cu care vine echipata masina in versiunea Advance (verisune de mijloc): lane assist, pilot automat, blind spot monitoring, collision warning, keyless entry, haion cu deschidere automata, scaune fata si volan incalzit, oglinzi incalzite si parbriz incalzit in zona stergatoarelor, sistem audio cu 6 boxe, apple carplay si android auto, navigatie, senzori de ploaie si lumina, autohold, senzori parcare, faruri full led, functie de recunoastere a semnelor de circulatie, climatizare cu doua zone, comanda vocala, fante de climatizare si pentru locurile din spate, prize USB si in fata si in spate, comenzi volan, camera marsarieri, senzori de parcare si avertizare trafic la mersul cu spatele, oglinda din dreapta se inclida in marsarieri...
Cred ca din dotarile mai la moda, ii lipseste doar scaune cu reglaj electric, ventilatie, trapa si camera 360
Un alt motiv pentru care am ales modelul asta a fost faptul ca este un full hybrid ceva mai diferit fata de ce avem pe piata de la alte marci. La un moment dat, renuntasem la ideea de mild hibrid si ma hotarasem sa iau full hybrid, mai exact Toyota, ei fiind taticii in astfel de motorizari. Eram chiar dispus sa astept noul Toyota Corolla Cross.
Insa, Honda se pare ca a avut un moment de "hold my beer" si a reinventat roata cu sistemul lor propriu full hybrid. Masina are un motor termic pe benzina de 1498 cmc, simplu aspirat care produce un pic peste 100 CP si doua motoare electrice: unul pe post de generator si altul mai mare de 131 CP si 250Nm care propulseaza masina, specificatiile acestuia fiind cele trecute in carte, nu ale motorului termic.
Motorul termic are rolul de a converti benzina in electricitate care fie alimenteaza motorul electric mare fie este stocata in baterie. Astfel, masina ruleaza in majoritatea timpului pe modul electric pana pe la 40-50km/h sau mod combinat pana la 80-100kmh si doar la viteze de autostrada cupleaza motorul termic direct la roti.
Nici transmisia nu este conventionala, nu este un CVT ca la majoritatea hibridelor si nici nu are trepte de viteza, denumirea fiind de eCVT. Din ce-mi dau seama, motorul electric e conectat 'direct' la roti in modul drive.
Dupa o luna si 1500 km parcursi cu masina, va impartasesc si cateva pareri despre ea:
Ce-mi place:
1. consumul: Honda specifica 5,4 l/100km mix. Diversi youtuberi si inclusiv alti proprietari pretind sub 5, 4,5 chiar si 3l. Eu am scos in medie pana acum 6,1 (in usoara scadere) si va pot spune ca masina consuma mai putin in oras decat la drum lung pe autostrada. Pe autostrada sare usor de 7 si daca mergi cu viteza (+140km/h) bate spre 9-10l/100km. In Bucuresti am scos consum intre 5-5,5l/100 km insa trebuie sa mergi cu ea distante ceva mai lungi prin oras, altfel nu renteaza. Masina merge in modul electric la viteze de oras insa cand o pornesti, declanseaza motorul termic care incarca bateria pentru vreo 30 secunde pana la un minut. Daca nu parcurgi o distanta suficienta ca sa consumi curentul produs de motorul termic, atunci consumul de benzina se ridica si in oras. Din experienta mea, trebuie sa parcurgi >5km in regim urban dupa fiecare pornire ca sa stai sub 7l.
Recordul meu in materie de consum la drum mix a fost 4,6l/100km pe o distanta de 120 km din care 60 pe autostrada, insa am mers mai batraneste (max 110-120 pe autostrada fara depasiri bruste). In concluzie, consumul variaza foarte mult si in functie de cum mergi cu ea.
2. e foarte silentioasa la viteze de oras si foarte confortabila. Dezavantaj: nu te aud pietonii, nici macar pisicile nu o aud venind.
3. e agila pana la 80-100kmh si foarte stabila la drum lung. In ciuda garzii inaltate, se simte foarte sigura in viraje la viteze mai mari. Suspensia nu e nici rigida si nici prea moale, este just right
4. spatiul din spate foarte generos, poti sa stai intins, si ai ~ 10 cm intre genunchi si scaunele din fata. In plus, sistemul magic seat cu rabatarea sezutului de la banchete este chiar util
5. materialele de la interior sunt peste medie in clasa ei. Imi plac butoanele rotative de la clima, cand le intorci au un click satisfacator
6. Farurile cu led chiar daca nu sunt matrix lumineaza foarte bine noaptea
7. sistemele de siguranta isi fac treaba fara sa fie enervante
8. designul - e mai aparte iar farurile si stopurile sunt de efect. Chiar intoarce lumea capul dupa ea, e drept nu sunt multe aparute inca pe strazi.
Ce nu-mi place la ea, sau chiestii minure care m-au sacait insa nu sunt asa grave:
1. zgomot la viteza. Pe cat e de silentioasa la viteza mica-medie, pe atat e de zgomotoasa la viteza mare si depasiri pe autostrada. La viteze de peste 120 km/h se tureaza motorul termic foarte tare; zgomotul este cel putin pentru mine placut, ca de masina sport. Partea proasta e ca sportivitatea se cam termina la viteze peste 100kmh.
2. cateva observatii referitoare la calitatea constructiei: daca cobori geamul la jumatate si inchizi usa, geamul zdrangane si se misca; masina nu are contraaripa, cand deschizi capota, pe interior se vede direct tabla de la aripa externa.
3. nu memoreaza setarile prestabilite dupa ce o opresti (modul eco/sport/normal, nivelul de franare regenerativa);
4. camera de marsarieri are rezolutie naspa insa macar se vede bine noapeta;
5. locul din mijloc de pe scaunul din spate este cam inalt pentru un adult, insa este ideal pentru un copil;
6. sezutul locurilor din fata putea fi mai lung, nu exista suport sub genunchi;
7. portbagajul - este destul de limitat, insa am zis ca o sa montez un portbagaj pe plafon daca o sa am nevoie pentru concedii / ski. Evident, trebuie sa iau si barele de prindere ca nu sunt disponibile din fabrica decat pe modelul de top.
Alt dezavantaj: acoperitoarea de la portbagaj este din material textil si montat pe haion (se ridica o data cu haionul). Fiind textila, nu poti pune nimic pe ea.
8. luminile interioare sunt cam slabe; daca ai nevoie sa citesti ceva noapetea, nu poti.
9. plasticul negru lucios utilizat. La interior, mai treaca-mearga, insa ce cauta la exterior pe jante si aparatorile de la roti ?!
10. Rezervorul de doar 40l, insa poti sa faci 700km cu un plin.
11. oglinzile retorvizoare sunt montate cam in fata, trebuie sa intorc capul ca sa ma asigur in ambele;
12. Aplicatia mobila MyHonda nu este disponibila in Romania. Insa este o problema comuna si pentru alte marci.
Legat de pretul masinii, cand l-am comandat, modelul Advance avea pret de lista 34K EUR TVA inclus, insa am beneficiat de 3K EUR prin tichete rabla, pret final fiind 31K.
Legat de intretinere, revizia la 20,000 km sau la an si costa intre 1000-1200 lei. Am cerut si planul de revizii si are inclusa o revizie mai amanuntita pe la 5 ani (probabil schimba si ceva uleiuri prin transmisie, lichide de racire de la baterie si motor, etc.).
Garantia standard este de 5 ani in limita a 160,000 km si cu speranta sa n-am nevoie de ea, am luat garantia extinsa pana la 10 ani pentru sitemul hibrid care include cele doua motoare electrice, transmisia, computerul si bateria.
Impozitul cica ar fi infim cam 4-5 lei (momentan), iar in Bucuresti inca poti beneficia de parcare gratuita pentru hibride. RCA-ul a fost sub 600 lei / an si CASCO sub 600 EUR dar cu fransiza.
Cauciucuri: 225/50/R18 sunt cam 800-1200 lei bucata.
Sper ca va sunt utile informatiile de mai sus si daca nu, macar am mai animat un pic forumul
In final si cateva poze cu Blacky: