This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Despre Frane...



 
#1

Un articol foarte interesant despre frane scris de Tom (STI)
Multumim mult pentru share.

Franare (introducere):

Primul lucru pe care trebuie sa il intelegem este ca franarea inseamna frecare, implicit si caldura. Astfel, frecarea rezultata dintre placuta si disc inseamna caldura depozitata in disc si caldura depozitata in etrier. Odata acumulata caldura in cele doua piese, incepe sa creasca si temperatura lichidului de frana. Astfel, pentru a avea frane in orice conditie si cat mai bune este recomandata curatarea etrierilor si discurilor odata la 1-2 ani de praf sau alte depuneri. In acest fel putem fi siguri ca discurile si etrierii se racesc cat de bine se poate. Alta solutie ar fi schimbarea lichidului de frana cu un lichid care are un punct de fierbere mai mare sau o solutie ieftina este sa incercam sa aducem aer rece din partea frontala a masini la discuri, ajutand astfel la reducerea temperaturii.
Odata rezolvata problema temperaturii putem sa ne gandim la niste furtunase cu insertii metalice. Acestea ajuta in conditii de presiune mare sau temperaturi mari pentru ca exteriorul metalic nu permite dilatarea furtunului de serie (din cauciuc) sub presiuni mari sau pierderea de proprietati ale materialului in timp.

Dupa rezolvarea problemelor de mai sus putem sa marim gradul de frecare pentru ca stim ca putem disipa destula caldura si simtim nevoia de mai multa forta de franare. Urmatorii pasi ne spun ce trebuie sa facem pentru o franare mai buna, apoi pentru o franare puternica si in final ajungem la frane de circuit.
1.Cel mai simplu este sa se inceapa cu o placuta de frana cu grad de frecare mai mare. Placute noi se pot monta pe niste discuri vechi, dar niciodata nu este ok sa se monteze placute vechi pe discuri noi. Salvati-va banii si durerile de cap si daca schimbati discurile schimbati si placutele.
2.Dupa problema placutelor putem sa ne gandim la discuri mai performante, cu un grad de frecare mai mare, perforate, striate sau flotante. Aici sincer depinde mai mult de gustul fiecaruia si de bugetul cu care se lucreaza. Majoritatea vor opta pentru un disc perforat sau striat (acestea sunt dezbatute putin mai jos). O varianta mai profi dar si mai scumpa este discul flotant care are cam toate beneficiile celor perforate si striate dar datorita sistemului de prindere al discului pe butuc acestea au o greutate mult mai redusa decat cele 2. Greutate mai mica = masa rotationala redusa = motorul depunde mai putin efort la invartirea transmisiei / temperaturi mai scazute in sistemul de franare.
3.Ultimul pas in sistemul de franare este adoptarea unui kit de frane marit. Astfel adoptand un diametru mai mare suprafata de frecare este una mai mare deci forta de franare este mai mare. Aici, pe langa suprafata de franare, se iau in considerare de obicei discuri flotante, etrieri cu mai multe pistonase sau discuri racite cu apa, dar aia deja este tehnologie de WRC si e cam scumpa pentru muritorul de rand.

Rodaj frane:

Acum, ca stim destule despre frane, cel mai important pas este rodarea lor, pentru ca aici exista foarte multe informatii proaste si oamenii nu procedeaza corect intotdeauna.

Modul corect este explicat mai sus de un tehnician de la Ap Racing ( unul dintre cei mai mari producatori de frane performante de pe piata ), dar daca nu aveti rabdare practic procedeul de rodare corect al unor frane este incalzirea acestora din ce in ce mai mult, prin cateva franari de la 100km/h pana la 40km/h, dar niciodata in acest procedeu sa nu franati pana va opriti (chiar daca vedeti ca incepe sa iasa fum - e normal). Sistemul de franare odata ajuns la o temperatura buna de operare, acum este important sa mai franam de 4-5 ori de la 130km/h pana la 50km/h pentru ca placuta noua sa depuna din materialul ei pe discul de frana. Dupa aceste 4-5 franari este important sa nu va opriti, ci sa mergeti incet timp de 10-15 minute pentru a racii sistemul de franare. Smecheria acestui procedeu este ca in acel moment placuta si-a depus din materialul ei pe discul de frana si astfel veti avea o forta de franare mult mai buna cand veti apasa frana de acum inainte. De obicei aceste depuneri pe disc dureaza maxim 5000km in functie de utilizare, deci este recomandat sa se repete procedeul la 5000km sau cand simtiti nevoia. Este foarte important ca atunci cand franele sunt calde si au o temperatura ridicata de frana sa nu ne oprim brusc sau sa ne oprim si sa lasam masina cu frana de mana trasa deoarece in acel moment pacutele pot ramane lipite de disc si asta strica cam tot procedeul incercat sau mai rau in cazul unui track day iti poate strica toata distractia.

Frane la track day:

Inainte de orice track day ar fi foarte important sa verificati urmatoarele:
1. Placutele sa nu fie uzate peste 40%.
2. Lichidul de frana sa nu fie mai vechi de 6 luni
3. Discurile sa nu aiba uzura excesiva sau sa fie ovalizate

In cazul in care undeva depasiti aceste valori eu v-as recomanda sa remediati problema neaparat inainte de track day deoarece motorul poate il spargi dar tot franele te opresc si daca ramai fara frane te va opri ceva dur si nu neaparat casant.
Majoritatea prefera, inclusiv eu, inainte de orice track day schimbarea placutelor cu unele noi si lichidul de frana cu unul nou.
In timpul unui track day nu uitati ca este foarte important sa nu va opriti sau sa lasati masina in parcare dupa cateva ture cu frana de mana trasa deoarece asta va rezulta in placutele de frana lipite pe discuri. Mai mult, la un track day trebuie sa incercam sa nu ne aruncam in frane la fiecare viraj. Cateodata ai rezultate mai bune daca dozezi mai usor frana decat sa te arunci in frane la fiecare viraj. Astfel salvezi si franele, mentii si temperatura lor mai scazuta, deci iti pastrezi si o forta de franare mai echilibrata, si oferi destul timp franelor sa se raceasca intre viraje.

Discuri perforate vs striate:

Care sunt mai bune depinde de fiecare dar scopul fiecarui disc e inteles diferit si perceput la fel. De exemplu cei de la Porsche sustin ca discurile perforate sunt mai bune si le prefera deoarece acestea au un raspuns mai rapid in conditii umede intrucat perforatiile permit disiparea umiditatii acumulate intre disc si placuta mai repede, scazand astfel si temperatura franelor. Pe de alta parte, producatorul de frane Stoptech raspunde ca prefera discurile perforate deoarece acestea au mai putina masa rotationala, rezultand intr-un efort mai mic depus de motor la fiecare rotatie.
In alta ordine de idei, oamenii care alearga in diferite competitii prefera discurile striate deoarece si acestea reusesc sa disipe caldura, praf sau umiditate acumulate in disc dar in acelasi timp nefiind perforate au o rezistenta mai mare la presiune si in conditii termice foarte ridicate, minimalizand riscul de crapare a discurilor de frana.



Add Thank You Reply



 
#2

Asta e articol de tinut minte. Well done Tom!!!



Add Thank You Reply



 
#3

Ar trebui facut sticky pe undeva. Really! E de capatai informatia referitoare la rodarea franelor noi.
Multumim, Tom!
2007 Civic FK2 Exec
Eibach · OMP · Summit · DIMSPORT · Injen · Megan Racing · Custom 5h1t
2003 VFR800 Interceptor
1994 CRX del Sol EH6 - SOLD!



Add Thank You Reply



 
#4

cu multa placere baieti, articolul original a fost facut pentru clubul subaru romania, dar din momemnt ce eu am fost autorul il pot imparti si m-am gandit ca nu poate rani niste info suplimentar Icon_wink
Most sports require only one ball, motorsport requires two...



The following 2 users say Thank You to STI for this post:
  • Toyboy, w33bb0
Add Thank You Reply



 
#5

Nu mai fi asa modest man, sunt multe lucruri pe care le avem de invatat de la tine, sa traiesti ca sharuiesti si cu noi din secretele tale Icon_smile.



Add Thank You Reply



 
#6

(28-03-2012, 14:48)DeN1gRator Wrote: Nu mai fi asa modest man, sunt multe lucruri pe care le avem de invatat de la tine, sa traiesti ca sharuiesti si cu noi din secretele tale Icon_smile.


+100 Biggthumpup



Add Thank You Reply



 
#7

as avea o mica observatie d.p.d.v. fizica:
"3.Ultimul pas in sistemul de franare este adoptarea unui kit de frane marit. Astfel adoptand un diametru mai mare suprafata de frecare este una mai mare deci eficienţa franarii este mai mare. Aici, pe langa suprafata de franare, se iau in considerare de obicei discuri flotante, etrieri cu mai multe pistonase sau discuri racite cu apa, dar aia deja este tehnologie de WRC si e cam scumpa pentru muritorul de rand."

forta de franare d.p.d.v. al fizicii este forta aplicata de catre placuta asupra discului.
aceeasi forta aplicata in puncte diferite (raza mai mare) pe un disc produce efecte cu eficienta diferita in franare. astfel forta aplicata la o raza mai mare fata de axul de rotatie va opri discul mai usor.
nu modifica in modul ideea postului, e doar un mic aspect legat de fizica. sper sa fie perceput ca atare Icon_biggrin
Invidia Injen Weapon-R Eibach Drag Wheels Skunk2 Magnat



Add Thank You Reply



 
#8

Adica ceea ce se cheama "bratul fortei" Icon_smile
Si intr-adevar nu contrazice cu nimic afirmatiile din ceea ce-a scris Tom, deci n-are de ce sa fie perceput aiurea Icon_biggrin
2007 Civic FK2 Exec
Eibach · OMP · Summit · DIMSPORT · Injen · Megan Racing · Custom 5h1t
2003 VFR800 Interceptor
1994 CRX del Sol EH6 - SOLD!



The following 1 user says Thank You to w33bb0 for this post:
  • LIVIU_CTS
Add Thank You Reply



 
#9

Cateva informatii si de la EBC:

Bedding in EBC pads

In Street use situations …
Bedding in when the red EBC surface coating (marked on the pads as Brake In) is applied.
Best procedure is to drive gently avoiding harsh braking unless in an emergency for first 100 miles. In the second 100 miles (up to 200) you can use gently increasing brake pressures when using the brakes.
Only after 200 miles urban driving (not 200 miles on a freeway where brakes are almost unused) should you attempt to apply heavy load and heat to the brakes. To do this final bedding on a QUIET ROAD in safe traffic apply the brakes and slow from 60 to 10 MPH five times in a row. Then drive slowly for a few minutes if safe to do so to allow the brakes to cool. Try to avoid coming to a rest whilst the brakes are heated.
A smell may be noticed from the warm brakes, this is normal. Repeat this procedure a second time after the brakes have TOTALLY cooled down. EBC pads get better with miles. Even after this bed in procedure it can take up to 1500 miles before the pads are at their best. In the meantime the pads will be good and safe but true potential not realised. EBC makes performance pads that last, they do not bed in within 5 minutes driving. Noises will be more likely during the first 1000-1500 miles use whilst this chemical bedding takes place.

NEVER attempt to sand or scotchbrite brake pads to assist it bedding in or noise reduction,this will only make things worse by taking the pads "Off-Flat" and require hundreds of miles driving to seat them again during which time the brakes will feel very dull. The only way to seat pads is against the rotor they will be used on and by following our bedding recommendation.

Bedding in for trackday or race use …
We remind you there is NO WARRANTY on any EBC product for race use due to the very varying conditions that can be seen. However, care bedding pads in and monitoring wear will get the best from our products.
Most EBC pads including Yellow range pads now have the brake in coating. If possible and using a street based car, fit the pads before the race use and bed in as above for street use. Try to get 200-300 miles urban driving on the pads before racing them. If this is NOT possible and you fit at the track bed like this.
Drive two laps steadily applying the brakes every few seconds and then coast for a full lap without any unnecessary braking to allow pads and rotors to cool down. Drive a third lap applying the brakes slightly harder each time and again drive a cooldown lap. Do NOT pull up and park the car with the brakes red hot, try to let them cool as much as possible before coming to a rest. It is also important to understand that the pads must be geometrically matched to the rotor (flat and parallel) before they will bed in chemically. If you do the above bed in and get violent fade first use you MUST repeat the bedding procedure. We get lots of new customers calling in saying my brakes have faded and when they send a digital the pad is only touching on 70-80% of its surface area. Fade early in a pads life is almost a good thing. It is called GREEN fade and will disappear so if you suffer Green fade (you will notice this by smell), you are on the right path and this is not a negative. If you are getting fade after 20 laps and the pads are part worn, then something else needs looking into such as material choice, bleeding of the system, driving style etc …

Plus, cu sa scapi de vibratiile datorate franarii:
http://www.ebcbrakes.com/automotive/solv...tion.shtml



Add Thank You Reply



 
#10

da exact, nu are de ce sa fii perceput gresit, ca putem incepe o discutie sa ne certam 2 zile si la sf sa ne dam seama ca zicem acelasi lucru Icon_smile), in alta ordine de idei parerea mea ca ebc nu sunt de luat in considerare, alaturi de tarox sau alti baieti...
Most sports require only one ball, motorsport requires two...



Add Thank You Reply



 
#11

Eu am o parere impartita despre EBC. Discurile Turbogroove mi se par destul de bune, in schimb placutele RedStuff sunt execrabile.
Am schimbat la ATR de curand pe spate pentru ca erau in felul lurmator:
   

LE: eu am pus articolul de la EBC despre rodarea placutelor pentru ca pe ala il stiam, nu ca EBC ar fi ceva performant pentru track sau asa ceva...



Add Thank You Reply



 
#12

eu am testat doar discuri ebc si mi s-au parut proaste dpdv al prelucrarii materialului si calitatii
Most sports require only one ball, motorsport requires two...



Add Thank You Reply



 
#13

calitate se refera la cea a materialului ce suefra deformare in timp sau ce anume? prelucrarea metalului sa zicem ca e un aspect la care se mai poate renunta, nu toti işi permit calitate premium.
sunt unele aspecte d.p.d.v. calitativ la care nu se poate face rabat, intra in categoria asta?
Invidia Injen Weapon-R Eibach Drag Wheels Skunk2 Magnat



Add Thank You Reply



 
#14

EBC a mai scos un tip de discuri care arata... hmm... interesant.
http://www.ebcbrakes.com/automotive/high...ndex.shtml
Naiba stie cat de bune or fi.
Despre discurile TG si USR n-am auzit lucruri minunate din alte parti decat de la producator. Eu am pe spate UPR-uri care nu m-au lasat balta pana acum, dar pe fata am frane de FN2 cu Ferodo DS2500 si discuri OEM.
2007 Civic FK2 Exec
Eibach · OMP · Summit · DIMSPORT · Injen · Megan Racing · Custom 5h1t
2003 VFR800 Interceptor
1994 CRX del Sol EH6 - SOLD!



Add Thank You Reply



 
#15

EXCEPTIONALE filmuletele, explicatii foarte detaliate si explicate pe intelesul tuturor, doar sa intelegi engleza.
Filmuletele 1,2 si 4, 5 sunt foarte utile si pentru noi oamenii de rand Icon_biggrin

tipuri de pedale , reglaj si master cilinder


tipuri de caliper


setup presiune


discuri si placute


Bedding


P.S. Daca vreti sa-l uniti cu al lui Tom sa-l puneti pe prima pagina, eu de aia am deschis alt thread.



The following 2 users say Thank You to kinky_boy for this post:
  • w33bb0, yulasinio
Add Thank You Reply


Digg   Delicious   Reddit   Facebook   Twitter   StumbleUpon  


  Theme © 2014 iAndrew  
Powered By MyBB, © 2002-2017 MyBB Group.  
HondaTalk.ro © 2010-2017 - All Rights Reserved.